Wednesday, 21 December 2016

Cik Cashier Mamat Skru - #8


Erkkkkkkkk...
Kenapakah ini yang terjadi kepadaku?
Mengapakah harus aku harungi semua ini
Kenapa mamat sombong ni pulak? Adoilaaaaaa...
Wajah lelaki yang kedekut amat dengan senyuman itu aku pandang. Hmmmm... handsome kau!! Baru aku sedar ketampanan yang tersembunyi di sebalik wajah tak pernah senyum itu. Alah... comot dek calit-calit minyak kereta sedikitpun tak mencacatkan ketampanan itu.
"Hah.. cari apa kat sini?"
Aku masih merenung wajah itu. Bagaikan terpukau. Dua kali bertemu dan bersemuka sebelum ini tidak aku perasan. Pertanyaannya itu hanya bagaikan hembusan angin melintas.
"Cik kak...ooo cik kak."
Tangannya bergerak-gerak di hadapan wajahku. Aku tersentak. Aishhhh malu pula kantoi!
"Err...sa..sa..."
"Lorhhh gagap rupanya."
Membuntang mataku demi mendengar ejekan itu. Gagap dikatanya aku ni.
"Alo brader, saya ni bukan gagap. Terkejut je.. tak sangka pula saya jumpa awak kat sini."
"Awak nak apa datang sini?"
Eh..eh.. berlagak pula mamat ni. Aku ketuk dengan spana ni karang.
"Takkanlah saya datang nak beli ikan, dah tentulah nak repair kereta." Hambik. Ingat dia je boleh sarkastik sangat, orang lain tak boleh.
"Ooooo... nak repair kereta rupanya. Ingat nak beli ayam."
Hampuras betul!
"Hmmm.. apa masalah kereta awak ni?"
Nasib baik tanya pasal kereta. Kalau sebut lagi tok nenek cucu cicit ayam tafi, memang aku ketuk dengan spana tu.
"Saya pun tak tau apa sakitnya tapi cepat semput la, selalu enjin mati tengah jalan," balasku serius.
Back to business. 
Lelaki itu terus sahaja membuka bonet dan kemudiannya menghidupkan enjin kancilku itu. Aku yang berdiri di tepi kereta tidak dipedulikannya. Macam tak wujud je.
Kesempatan yang ada kugunakan sepenuhnya. Tadi sempat tenung muka je, sekarang bolehlah usuar yang lain-lain pulak.
Kalau dinilai daripada kacamata aku ni, mamat ni termasuk dalam kategori hot juga. Badan pun boleh tahan ketak-ketaknya. Agaknya duk angkat berat-berat kot. Daripada rambut sampai ke kaki aku usyar. Iskh.. kalau abah tahu ni harus kena cepuk. Apa la anak dara berani usyar-usyar bapa orang. Hehehe...
"Cik kak!"
Mataku masih lagi terpaku pada tubuh mamat tu. Terbongkok-bongkok entah apa yg dibuatnya dengan enjin tu.
"Oi cik kak!"
Huh.. terkejut aku.
"Pekak ke?"
"Apsal plak pekak?"
Ini boleh menaikkan darah. Ada ke dikatanya aku pekak.
"Iyalah, dah dia kali panggil tak dengar."
"Dua kali eh?"
Aku buat muka tak bersalah. Mataku masih terlekat pada lelaki itu dan saat dia berpaling memandangku, cepat-cepat aku menoleh ke lain.
"Lambat lagi nak siap ni. Awak nak balik dulu pun tak apa. Nanti siap saya telefon. Boleh tinggal nombor kat ofis."
Balik?
Naik apa?
Bas?
Huiiiii... aku dah hampir dua tahun tak naik bas. Mahu meroyan aku cari bas balik ke rumah nanti.
Fikir. Fikir. Ada pilihan lain ke tak.
"Err.. lambat sangat ke?"
"Tak boleh nak cakap berapa lama."
"Kalau saya tunggu, ada tempat boleh duduk tak?"
Suaraku mula kendur. Semangat nak bergaduh dengan mamat skru ni dah hilang entah ke mana.
"Kat tepi ofis tu ada kerusi kalau awak nak tunggu."
"Okey, saya tunggulah."
"Jangan bising pula kalau lambat."
Eh, sempat lagi nak sound aku.
Tak apa. Aku hadiahkan sebuah senyuman yang paling manis sebagai balasan sindirannya itu.
Dan tertangkap dek mataku wajah terkejut mamat skru itu tatkala melihat reaksiku. Hmmm.. aku pun terror bab berlakon ni.
Tunggu pun tunggulah.
Nak lompat kejar bas memang bukan aku la tu.
****************************
Sayang Selalu;
Kak Yus

1 comment:

Tak Sudi Kerr Nak Coratcoret Sesuatu Untuk Kak Yus.. >__<

 

Blog Template by YummyLolly.com